Social selling

Social selling vervangt niet de oude manier van verkopen. Netwerken blijft bestaan, aan tafel zitten en praten met je prospect blijft bestaan, fysiek contact en gewoon ouderwets de telefoon oppakken blijft bestaan. Verkopers en verkooptrainers van Nederland, maak je geen zorgen. De komst van social selling is juist goed nieuws. Het versterkt alleen maar je huidige aanpak.

Social selling vervangt niet per se je huidige processen, het versterkt ze. Sales en marketing komen hierin samen en zet jou als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoopskills van menig verkoper. Klanten reageren niet meer uit zichzelf op (te) dure marketingcampagnes gemaakt door marketeers die veel te weinig klantbeleving kennen.

Social selling is de kunst van klanten naar je toe laten komen. Jij staat als centraal in dit proces. Jij deelt online kennis via een aantal social mediakanalen waar je prospect zich begeeft en je gaat de interactie aan met je volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van je prospects. Je draait het traditionele verkoopproces om en kunt op een warme wijze je doelgroep uiteindelijk benaderen om tot een afspraak te komen.

Jij, als expert, bent in het bezit van waardevolle informatie (content) die je met je doelgroep gaat delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips die je weggeeft, artikelen die je schrijft, video’s die je opneemt en webinars die je geeft. Zorg dat de strategie en de middelen die je kiest dichtbij je staan, zodat het authentiek is en dat jij gemotiveerd blijft gedurende het gehele proces.

Lees meer in de blog op Frankwatching.