Marketing voor verenigingen

Op woensdagavond 20 april mocht ik een marketing inspiratiesessie geven voor maar liefst 35 verenigingsmensen uit de belevende Gemeente Beek in Zuid Limburg. Hoe kun je je vereniging positioneren en daarmee positieve aandacht in pr en communicatie laten meewerken aan het bereiken van je doelen waar je als vereniging op termijn wilt staan. Geen tovermiddel maar gewoon hard werken met geloof in eigen kunnen en dromen … na de inspiratiesessie komt een vervolg met gerichte workshops of een maatwerk bestuursavond.
Goede PR en communicatie maken het verschil
Wie wilt u zijn en wat wilt u bereiken als vereniging ?
 
Hoe krijg ik mijn vereniging positief in het nieuws?
Hoe vind ik nieuwe leden voor onze teams of groepen?
Hoe krijg ik leden meer betrokken bij de vereniging?
Hoe vind ik meer vrijwilligers en bestuursleden?
 
In de huidige tijd is het steeds lastiger om je vereniging in stand te houden. De keuzes in vrijetijdsbesteding zijn steeds groter en steeds vaker kiezen mensen voor individuele beoefening van sport of muziek op voor hun prettige momenten. Nieuwe leden vinden is dan ook lastig. Daarnaast is het steeds moeilijker om leden betrokken te houden en binding met de vereniging te krijgen en houden. Het vinden van bestuursleden en vrijwilligers is al helemaal een uitdaging.Het besturen van een vereniging is bijna bedrijfsmatig geworden en vraagt om een nieuwe aanpak. Alleen al omdat de wereld om ons heen elke dag meer verandert en geld en tijdgebrek bepalend worden voor onze keuzes.
 
Uw vereniging kan echter het verschil maken door een goede PR, communicatie en promotie voor uw vereniging en haar activiteiten en daarmee opvallen en als een magneet werken op bestaande leden, nieuwe leden, vrijwilligers en zelfs sponsoren en begunstigers. Maar pr en communicatie is geen truc die je kunt toepassen met een vast recept dat vanzelfsprekend voor resultaat gaat zorgen.

De basis vormt een visie op de toekomst wat uw vereniging wil zijn en wat u wilt bereiken. En dat is natuurlijk heel anders voor uw leden, ouders van jeugdleden, bestuursleden, vrijwillligers, sponsoren en andere doelgroepen die belang (moeten) hebben bij  uw vereniging Daarna kunt u alle betrokkenen binnen en buiten de vereniging via goede pr, communicatie en reclame gaan bereiken met eigentijdse middelen als facebook, website, whatsapp, digitale nieuwsbrief, verenigingsblad, flyers, posters, reclameborden en brochures. Maar natuurlijk ook de beschikbare media zoals weekkranten, nieuwsbladen, magazines, radio. televisie etc. 
 
Binnen deze inspiratiesessie ervaart u door sprekende voorbeelden uit de praktijk van de workshopleider maar ook collega verenigingen welke mogelijkheden er zijn en hoe ook uw vereniging deze kan benutten. U krijgt veel inspiratie en energie samen met enkele praktische tips aangereikt om zelf aan de slag te gaan, maar krijgt uiteraard geen standaard recept. Want pr, communicatie en promotie van uw vereniging is maatwerk en gebaseerd op uw zelf geformuleerde toekomstbeeld. 
 
Na deze inspiratiesessie bestaat de mogelijkheid om een vervolgtraject in te gaan gericht op uw eigen vereniging of samenwerkende verenigingen. Na deze inspiratiesessie wordt hiertoe de behoefte gepeild en wordt een voorstel gedaan voor vervolgstappen. Denk hierbij aan een bestuursbijeenkomst in het kader van de profilering en positionering van uw vereniging vanuit de beoogde toekomst van uw vereniging.
 
De inspiratiesessie staat onder leiding van de zeer ervaren marketing- en communicatie adviseur Maurice de Lange, vanuit zijn rol als projectmanager van het Beekse gemeenschapsplatform en promotiecampagne Belevend Beek. Maurice is door jarenlange ervaring als verenigingsbestuurder binnen diverse verenigingen en overlegorganen een goede sparringpartner en inspiratiebron voor u.